Pages

Friday, January 8, 2016

کیک شربتی


آخه کی میتونه کیک شربتی دوست نداشته باشه ؟!؟!!!!!! یه کیک یا شیرینی خیس و نرم مخصوصا با گلاب و زعفرون و عطر هل.
البته خوب اینبار همونطور که میبینید زعفرون استفاده نکردم چون فعلا برام خیلی خوب نیست, زیادم بد نشد واسه اینکه از اعتیاد زعفرون بیام بیرون :)


مواد اولیه :
تخم مرغ ۴ عدد
آرد ۲ پیمانه
شکر قهوه ای ۱ پیمانه
ماست ۱ پیمانه
روغن مایع گیاهی ۳/۴ پیمانه
پودر هل ۱/۲ قاشق چایخوری 
بکینگ پودر ۲ قاشق چایخوری
نمک ۱ پینچ

برای شربت بار :
آب ۱ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
گلاب ۱/۴ پیمانه
رنده پوست پرتقال یا لیمو ۱ قاشق چایخوری 
زعفران ۱/۲ قاشق چایخوری (حدودا)
corn syrup (یا بادکا یا گلوکز یا عسل) ۲ قاشق سوپخوری

برای روی کیک:
پودر نارگیل, پودر پسته, پودر گل رز, مغز های خورد شده (به دلخواه)


فر رو با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.
تخم مرغ ها رو مخلوط میکنیم و شکر رو اضافه میکنیم و اینقدر هم میزنیم تا حجمش زیاد و رنگ تخم مرغ ها روشن بشه. این مرحله خیلی مهمه, براش وقت بگذارید.
هل, روغن و ماست که نباید ترش باشه رو یکی یکی اضافه و مخلوط میکنیم.
در ظرف دیگه ای آرد, نمک و بکینگ پودر رو مخلوط میکنیم و به مواد کیک اضافه میکنیم.
فقط در حدی هم میزنیم که ارد مخلوط شه و گلوله ای باقی نمونه. یادمون باشه که زیاد هم زدن ارد داخل کیک ها نه تنها فایده نداره بلکه موجب سفت شدن کیک میشه.


به یه قالب ۹ در ۱۳ اینچ (۲۳ در ۳۳ سانتی متر) احتیاج داریم. اگر سایز قالب عوض بشه روی زمان پخت تاثیر میذاره, هرچی ضخامت کیک بیشتر بشه زمان پخت هم افزایش پیدا میکنه.
کف قالب رو چرب میکنیم, بهتره کف قالب کاغذ شیرینی پزی هم پهن کنیم تا موقع برش, قالب آسیب نبینه و جدا کردن کیک از قالب هم راحت باشه.
حدود نیم ساعت یا تا زمانی که کامل بپزه و روش طلایی بشه میگذاریم داخل فر گرم تا بپزه. بعد از پخت زمان میدیم تا کامل خنک بشه و به دمای محیط برسه.

برای آماده کردن شربت همه مواد رو با هم مخلوط میکنیم, به جز گلاب. مقدار زعفرون هم کاملا سلیقه ایه, شاید خیلی ها مزه زعفرون رو در شیرینی جات دوست نداشته باشند. ولی به نظر من این مقدار زعفرون هست که این شیرینی رو لوکس و خاص میکنه. من چون نمیتونم فعلا زعفرون استفاده کنم به جاش یه کم هل ریختم.
وجود corn syrup (یا بادکا یا گلوکز یا عسل) موجب بهتر شدن کیفیت شربت و دیرتر بیات شدن شیرینی میشه.
شربت نیازی نیست تا غلیظ بشه فقط میخایم مزه ها خوب به خورد هم برند, آخر از همه گلاب رو اضافه میکنیم و بعد از یه دقیقه جوش زدن از روی شعله بر میداریم.
زمان میدیم تا از حرارت بیافته, شربت رو وقتی روی کیک میریزیم باید ولرم باشه, یعنی گرماش انگشت رو نسوزونه وگرنه کیک خمیر میشه.


کیک رو برش میزنیم, مربع یا لوزی, یا حتی میتونیم قالب بزنیم که البته موجب میشه یه مقدار از کیک هدر بره. شربت رو کم کم روی کیک میدیم, با یه قاشق یا ملاقه کوچک این کار رو کنیم بهتره تا مطمئن شیم تمام سطح کیک آغشته به شربت شده, کمک میکنه چیزایی که روش میریزیم کامل به کیک بچسبه. در نهایت کیک داخل شربت غرق و شناور میشه. 
من روی کیک پودر نارگیل, پودر پسته و کمی رز خشک شده ریختم.


میگذاریم داخل یخچال, وقتی کامل خنک شد روش رو سلفون میکشیم و حداقل ۲ ساعت دیگه زمان میدیم تا شربت کامل به خورد کیک بره. من معمولا یه شب تا صبح زمان میدم بهش. در نهایت شربت باید ۱۰۰% به خورد کیک رفته باشه.


عاشق کیک شربتی ام یعنی .... دستور کیک باقلوا هم به زودی میگذارم. تنها تفاوتشون با هم اینه که کیک باقلوا یه کم پر مغز تره و ترکیب مواد خشکش یه کم فرق داره.

8 comments:

  1. عالیه، ، چنتا سوال داشتم، کیک باید گرم و شربت ولرم ،درسته،
    بدم می شه از شکر سفید استفاده کرد، بدم، بهم نخندیا من این طوری نمی تونم برش بزنم، این طوری لوزی نمی شه،
    نکنه راستی خبرای هست که میگید زعفران برام خوب نیست، اگه دارید مامان می شید مبارک باشه، :)
    پر حرفی کردم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیز
      اسمتون رو ننوشتید برام :)
      کیک و شربت بهتره هر دو ولرم باشند. مهم شربته البته که ولرم باشه, کیک چون خیلی ترد هست و موقع برش ممکنه ترک بخوره اگه دماش پایین تر هم باشه مشکلی نیست, چون بهش چند ساعت استراحت میریم بعد از ریختن شربت, و به اندازه کافی وقت داره که شربت رو به خودش جذب کنه.
      معمولا همه با شکر سفید میپزند این کیک رو, من شکر قهوه ای میریزم چون خودش یه مزه ادویه ای خوبی داره که کیک رو خوشمزه میکنه. میتونید با همون اندازه شکر سفید جایگزینش کنید.
      اگه لوزی سختتون هست برش های طولی و عرضی بدید تا مربع یا مستطیل شکل باشند.
      برای سوال آخر هم بگم که بله, ایشالا تا چند ماه آینده :) داره سرم شلوغ میشه, استرس گرفتم

      Delete
  2. Salam, Tabrik bashe man ham 3 mah bad maman mesham��
    Yak sawal peimaneye shoma chand Gramm ast?

    ReplyDelete
    Replies
    1. چه جالب سارا جون , منم دقیقا ۳ ماه دیگه :)
      درباره پیمانه ها هم بگم که من از پیمانه های اندازه گیری استاندارد استفاده میکنم
      نمیشه گفت چند گرم توشون جا میشه چون بسته به ماده فرق داره
      مثلا ۱ پیمانه آرد ۱۱۰ گرم میشه در حالیکه ۱ پیمانه کره ۲۲۵ گرم میشه
      برای تبدیل دقیق میتونید این لینک رو باز کنید
      http://www.yemalilar.com/2011/03/blog-post.html
      پیمانه ها و قاشق ها رو میتونید از لوازم آشپزی و قنادی فروشی تهیه کنید

      Delete
  3. الهی عزیزم، پس من هوشم زیاده که فهمیدم، الهی به سلامتی خیلی خوشحال شدم، پس دیگه حتما دور به دور می ایید اینجا، مگه با بچه می شه سر شو ادم بخوارونه:)))) خواهرم بچه دار شده تازه چند روزه اصلا دیگه نمیاد با هم بحرفیم از بس که دختر خوشگلش وقتشو گرفته، راسیاتش رو بگم منم استرس می گیرم وقتی بهش فکر می کنم، ولی به امید خدا همه چیز خوب پیشش می ره و فرزند سالم به دنیا می اورید، راستشو بگم ما چون دور از خانواده هستیم هم یکم برامون سخت ترمی
    شه ، بازم پر حرفی کردمم اسمم

    ReplyDelete
  4. روستی اسمم سمانه هست چند باری مزاحمتان شدم، ولی از ایین به بعد کم مزا حمتان می شم، مواظب خودتان باشید

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنون سمانه جون از آرزوهای قشنگت
      حالا تا وقت دارم سعی میکنم دستور هایی که از قبل مونده رو بنویسم
      سوالی داشتید بپرسید, پیغام هم رو چک میکنم, دیر و زود جواب میدم حتما
      شاد باشی عزیز

      Delete
  5. خواهش می کنم ، ، ولی هر چه کمتر از این اشعه ها دور باشی بهتره، حالا نگی به تو چه، زحمت به خودت نده، اخه دیگه این وقتا پیش نمی ایید، وبلاگت عالیه

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...